Re:visions




TEATR KONSEKWENTNY
Stara Prochoffnia
ul. Boleść 2
03.12.10
20:00

KOMPLEKS PORTNOYA

„Kompleks Portnoya” to kultowy i zarazem skandalizujący tekst Philipa Rotha– manifest młodego pokolenia lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku. Jeden z kamieni milowych prozy amerykańskiej ubiegłego stulecia. Aleks Portnoy, znerwicowany młody człowiek, ucieka od wszystkiego, co go ukształtowało – od ograniczeń, jakie niesie wychowanie w mieszczańskiej rodzinie żydowskiej, od obowiązujących zasad moralnych, od władzy ojca. Tekst obyczajowy rozprawiający się za jednym zamachem z tabu seksu i jedzenia w moralności mieszczańskiej, dominacją religii i matki w kulturze żydowskiej, mitem ojca i psychoanalizy.

 

"Kompleks Portnoya" w Konsekwentnym nie traci niemal nic z bogactwa książki, przy wizualnej atrakcyjności staje się opowieścią osobistą, intymną spowiedzią bohatera. Adam Sajnuk gra jako Portnoy rolę życia. (…) Portretuje mężczyznę w stanie nieustannej opresji, jakby wiedział, że żadne słowa nie przyniosą ukojenia. (…) W centrum sceny do podłogi przymocowano dwa trójkąty. Gdy trzeba, robią za obrotówkę, ale też tworzy się z nich gwiazda Dawida. Oto scenograficzny znak, genialny skrót, jeden symbol, w którym udało się zamknąć kompleks Portnoya.  (Jacek Wakar „Dziennik Gazeta Prawna”)


Spektakl nagrodzony dwoma Feliksami Warszawskimi 2010 (za reżyserię i najlepszy debiut aktorski)!

 

Przekład: Anna Kołyszko

Scenariusz: Adam Sajnuk

Reżyseria: Adam Sajnuk, Aleksandra Popławska

Scenografia: Katarzyna Adamczyk, Sylwia Kochaniec, Adam Sajnuk

Kostiumy: Katarzyna Adamczyk

Projekcje multimedialne: Jordi Gonzalez

Obsada: Monika Mariotti, Anna Smołowik, Bartosz Adamczyk, Adam Sajnuk

Teatr Konsekwentny istnieje i działa w Warszawie od 12 lat. Jest jednym z najstarszych niezależnych teatrów repertuarowych w Warszawie. Sięga po teksty i problemy współczesne. W repertuarze teatru znajduje się zarówno kontrowersyjny spektakl „Zbombardowani” Sary Kane, jak i komediowe „[Ja³] czyli dwa do jednego” Tomasza Jachimka, mroczna „Taśma” Stephena Belbera, tragikomiczny „… i póki śmierć nas nie rozłączy…” czy niemal kostiumowy „Wyrok śmierci na konia Faraona” Jerzego Janickiego. Największym do tej pory przebojem teatru był pokazany niemal tysiąc razy spektakl „Zaliczenie. Lekcja”.



OrgFcaImpactBialeFinWarszawaZakochac_sie_w_warszawieBialeParPkinEmmaUntitled-1NzsZtmInter_artCafeAkademia_fotoBez_nazwy_3Teatr_studio_1MediaEmpikMetroRadioWiadomosci24WpUntitled-4ActivistPlac_defiladVoice_warsawLogo_poziome_pmwTeatralia_logoOTvnBia_eParUntitled-1Premiere_classBia_e